De meest voorkomende fouten in bedrijven websites

websites voor bedrijvenEen veelgezegd gezegde op het internet is als volgt: Als u niet online bent, bestaat u niet. Bedrijven weten dit en zorgen ervoor dat ze een website hebben om mee te pronken. Echter, veel bedrijven saboteren onbewust hun website. De zwakste punten zijn al te vinden op de startpagina, maar de problemen eindigen daar niet!

1. Begin met de vraag WAAROM

Het meest fundamentele probleem is dat de startpagine niet duidelijk aangeeft waarom de site gemaakt is en wat het de bezoeker daadwerkelijk biedt. Op één website vonden we het volgende:

“Welkom in onze online winkel xxx. Ons bedrijf is een exclusieve importeur van een aantal zeer goede producten die niet vertegenwoordigd zijn in de lokale markt. Wij hopen dat u hierdoor, ons aanbod aantrekkelijk vindt.”

De tekst continueerd op een soortgelijke wijze. Om erachter te komen welke producten uitstekend zijn om te kopen in hun webshop, hebben we letterlijk de hele website moeten doorzoeken.

Vereenvoudig uw leven en biedt uw klanten op de startpagina al aan wat het meest belangrijk voor hen is. Wat zou u willen aanbieden op uw website? De volgende tabel bevat voorbeelden van verschillende velden, en toont de ideale inhoud van de landingspagina’s.

Website type Goal Home page content
Webshop Verkoop bestsellers, banners met een foto van het product leiden tot een interessante categorie
Blog Maximum aan lezers top artikelen, collectie van artikelen, nieuwsbrief inschrijven
Bedrijven site, bijv. hotel Maximum reservaties foto’s inspireren een bezoek, en vergroot de kans om online een kamer te boeken

2. 5 jaar oud nieuws?

Een ander probleem waar veel veel websites tegenaan lopen oude –gepubliceerde- informatie. We hebben willekeurig 200 websites gekozen die gemaakt zijn met Webnode om te kijken hoe de nieuws-sectie wordt gebruikt. Slechts 38% van de sites hadden secties die regelmatig waren bijgewerkt. De rest verstrekte helemaal geen nieuws, of was nooit bijgewerkt.

Dit deel van de site vergeten is geen goede zet. Het geeft een indruk van amateurisme. En dat is nog maar de eerste kleine stap om te twijfelen aan uw aanbod en actualiteit van de aangeboden informatie op uw website. En tot overmaat van ramp, het ontbreken van nieuws helpt zeker niet bij het optimaliseren van uw site voor zoekmachines. Uzult hiermee ook richten op een beperkter bereik betreffende de zoekwoorden.

3. Uw visitekaartje zonder contactgegevens

Stelt u zich eens voor dat u een visitekaartje krijgt, waar geen adres, e-mailadres of telefoonnummer aanwezig is. U zou denken dat het een slechte grap is. Hetzelfde geldt eigenlijk voor websites. Het adres, telefoonnummer, en e-mailadres (of een ingevuld contactformulier) zijn essentieel. Helaas, zijn sommige bedrijven nog steeds terughoudend om contactinformatie op hun site te plaatsen en nog steeds hebben vele andere nog verouderde contactgegevens. Echter, dit zorgt voor achterdocht bij cliënten die willen informeren over de aangeboden producten.

4. Grammaticale fouten schrikken af

De grootste nachtmerrie voor uw bezoekers zijn grammaticale fouten. Sommige mensen zijn bijzonder gevoelig voor fouten en worden hierdoor gefrustreerd als ze op uw website surfen.

Tegelijkertijd, is het vermijden van fouten niet moeilijk. Door alleen al de tekst voor te bereiden in Word, waar verkeerd gespelde woorden automatisch worden gecorrigeerd. U kunt ook iemand vragen om te helpen met correcties. Een nieuwe kijk kan resulteren in het vinden van fouten die in de tekst voorkomen.

5. Geen referenties

Een andere veel voorkomende fout is het niet toevoegen van een “Referentie”-sectie. Een studie in de Trust Factor, door het bedrijf About.com, heeft uitgewezden dat consumenten moeite hebben met het focussen op een grote hoeveelheid informatie. Informatie wordt online gefilterd op basis van vertrouwen. Een bedrijf heeft dan ook een moeilijke taak: het bouwen van consumentenvertrouwen. Dit kan gedaan worden, niet alleen met een website, maar bovenal met referenties.

 

Nu is het uw beurt. Controleer uw website voor eventuele fouten en u zult correcties onmiddellijk tot uiting zien komen in uw verkoop!