Succes verhaal: Trabajos por el mundo

Spaanse gebruikers Malena Mangas en Saskia Van Liempt zijn verbonden met de wereld van de communicatie (journalist en publicist). In september 2011 besloten ze om samen hun pagina te creëren bij Webnode, “Trabajos por el mundo” (“Werken in de wereld”) een website met als doel om te helpen bij het zoeken naar werk buiten Spanje. Malena en Saskia zoeken naar de beste en meest betrouwbare banen, die ze adverteren voor bezoekers. In minder dan een jaar van hun bestaan, heeft de site meer dan 40.000 bezoeken per maand gekregen. We hadden de kans om Malena interviewen, en hierdoor hebben we meer geleerd over het succes van een website op Webnode.

Website: Trabajos por el mundo
Webmasters: Malena Mangas (journalist) and Saskia Van Liempt (publicist)

Malena, hoe ben je op het idee gekomen voor deze site?

Zowel Saskia en ik hebben veel ervaring in het zoeken naar werk in het buitenland, en het is een feit dat in Spanje de sectoren van de journalistiek en reclame zeer onstabiel zijn. Daarom denken we dat de onze samengestelde kennis die we opgedaan hebben gedurende onze carrière nuttig zou kunnen zijn voor andere mensen. In september vorig jaar, dachten we aan een website genaamd “Vente een Alemania” (“Kom naar Duitsland”), die aanbiedingen promoot voor Spaanse werknemers. Echter, op het eind hebben we besloten om wereldwijd te gaan, voor hen die niet weten waar ze moeten kijken voor deze banen.

Waarom denk je dat de je website zo succesvol is?

Zoeken naar werk buiten Spanje is een relatief recent fenomeen. In de afgelopen jaren is het mode geworden dat tv-programma’s laten zien hoe het leven is in het buitenland, en dat heeft ook veel bijgedragen dat mensen dromen over werken in het buitenland. Bijvoorbeeld, eerder hadden mensen het idee dat emigreren naar het buitenland niet goed was, maar nu zijn ze erachter dat het erg lonend kan zijn voor hun persoonlijke carrière.

Kan een website nuttig zijn voor iemand die werkloos is, bijv. om hun CV en vorige werkervaringen te laten zien?

Ik denk dat het fundamenteel is. Het aantonen van wat je doet maakt je een leider. Er zijn gebieden waar je niet kunt werken zoeken zonder uw eigen website, bijvoorbeeld, ontwerpers, journalisten en degenen die werkzaam zijn in de reclame en marketing industrie, omdat ze mensen die behoefte hebben om voortdurend pronken met hun vaardigheden. Maar ik denk dat zelfs in een andere sector, de beschikbaarheid van een website kan een groot voordeel zijn. Stel je voor, bijvoorbeeld, een persoon die een gepassioneerde kok en heeft een blog waar ze deelt recepten en tips. Of zelfs een leraar. Ik ken het verhaal van een wiskunde leraar die begon te artikelen en activiteiten delen op een website. Vandaag de dag is het een van de methoden waarmee hij het meeste geld. Kortom, een aanwezigheid op het web is absoluut noodzakelijk als je wilt om een verschil te maken.

Je hebt je pagina gemaakt met Webnode. Welk deel van ons systeem vond je het meest bruikbaar?

Webnode heeft verschillende voordelen. Als eerste is het eenvoudig en automatisch. Zodra je weet wat je wilt doen met je website, kun je bij Webnode je pagina ‘up and running’ hebben in een middag. Je merkt het binnen een paar dagen en het verschijnt al in alle zoekmachines. Zelfs als je goed geïnformeerd bent en goed geïndexeerd bent door het toevoegen van goede zoekwoorden, zul je snel in een goede positie in de zoekresultaten  terecht komen. Natuurlijk, zijn er vele andere belangrijke voordelen zoals sjablonen, de mogelijkheid van integratie in sociale netwerken, het creëren van aangepaste URL’s en het gebruiken van een eigen domein.

Denk je dat het belangrijk is om een eigen domein te hebben?

Absoluut. Het is een zeer goedkope optie die je bekend maakt in de wereld. Het is eenvoudig en de basis van elke goede website. Het moet gezegd worden dat de sub domeinen van Webnode goed werken. Als je een gratis website wil, met een gratis sub domein, zul je het geweldig doen. Echter, als je bedrijf serieus wordt, is het belangrijk om een eigen domein te registreren.

Van waar komen de mensen die je site bezoeken?

Op dit moment hebben we geweldig verkeer vanuit Google, deels omdat we in een industrie met een hoge vraag zitten. Er zijn mensen die direct bij ons terecht komen door te zoeken naar “banen in de wereld”, maar veel bezoekers vinden ons op Google door zoekwoorden zoals “werk in Zwitserland”, “werk in Duitsland” of “stages”. We krijgen ook veel bezoekers via sociale netwerken zoals Facebook en Twitter.

Maak je gebruik van SEO technieken?

Met Webnode kun je een URL-adres makkelijk bewerken via de eigenschappen van elke pagina. En wereldwijd, besteden we veel aandacht aan de meta-tags op de pagina’s. We hebben zowel de zoekwoorden en de beschrijving zeer goed gedefinieerd. Wij zijn van mening dat als je deze correct invult, de rest vrijwel vanzelf werkt. Voor elk artikel beginnen we afzonderlijk met het optimaliseren van tags en zoekwoorden om zo onze SEO verder te verbeteren.

Hartelijk dank Malena voor de toestemming om het gesprek te voeren. Veel geluk en succes voor zowel je website alsook voor je bezoekers die op zoek zijn naar werk!