Google Analytics Deel 2

In Deel 1 Introductie Google Analytics van onze serie hebben we uitgelegd hoe u kunt werken met de statistische gegevens van een website. In dit deel, zult u bekend raken met de eerste twee belangrijke indicatoren. Als u de Google Analytics tracking code al heeft geinstalleerd op uw site, kunt u de volgende tips in praktijk brengen.

 

 

De belangrijkste parameters waarop we focussen zijn als volgt:

  1. Bezoeken en Unieke Bezoekers
  2. Het percentage nieuwe bezoeken

 

Na het inloggen in Google Analytics, zult u vergelijkbare gegevens zien op de eerste pagina.

Bezoeken en unieke bezoekers

“Bezoeken” is het aantal bezoeken aan een website voor een geselecteerde periode. Bij het vergelijken van twee even lange periodes, zult u merken dat het aantal bezoeken tussen de twee perioden steeg met bijna 11%. Een belangrijke indicator is ‘unieke bezoekers’. Hun aantal is samengesteld uit bezoekers die slechts één keer werden geteld, ongeacht het aantal bezoeken in de geselecteerde periode.

Tip: : Bij het vergelijken van de twee periodes, probeer twee periodes te laten zien die beginnen en eindigen op dezelfde dag van de week (in ons voorbeeld, elke groep van vier weken van maandag tot zondag). Het is makkelijker om conjunctuurschommelingen te identificeren per week.

Een zeer handige functie is notities toevoegen aan de grafiek. Klik op de pijl onder de grafiek (zoals de groene pijl in de afbeelding hierboven aangeeft), en dubbelklik op de datum waar u een notitie wenst toe te voegen. U kunt belangrijke gebeurtenissen toevoegen, zoals gepubliceerde artikelen in kranten, het versturen van een nieuwsbrief of de lancering van een reclamecampagne. In de toekomst zult u een compleet overzicht hebben van welke activiteit effectief is geweest en welke niet, en regelmatige fluctuaties in het verkeer naar uw site ontdekken.

Tip: Misschien vindt u het interessant om te kijken waar uw bezoekers vandaan komen, dit kunt u zien als u de kolom aan de linkerkant bekijkt onder “Publiek” – “Demografie” – “Locatie”. Als u merkt dat veel mensen die uw site bezoeken uit het buitenland komen, is het aanbevolen om een meertalige website te maken.

Klik op de “Locatie” knop om meer gedetailleerde informatie over de regio’s te vinden die de hoogste bezoeken hebben.

% Nieuwe Bezoeken

Het percentage nieuwe bezoeken weerspiegelt het percentage van bezoekers die de site voor het eerst in haar hele bestaan bezoeken. Hoe hoger het percentage nieuwe bezoekers, hoe hoger het vermogen van uw website om nieuwe klanten aan te trekken.

Tip: Attention! The growth of new visits may be negative. This means that people are returning to the site less often. You put in major effort to bring new customers, but they don’t refer back to your website and don’t repeat the purchase.


In het volgende deel van onze serie over Google Analytics zult u de krachtige bounce rate metriek (=weigeringspercentage) ontdekken en zullen we u laten zien wat u kunt onthullen over uw website.