Google Adwords handleiding: Hoe start ik een campagne? (de praktische gids)

Guide to Google Adwords

Zoekmachine advertenties in Google AdWords bieden een onuitputtelijke bron van kwaliteitsverkeer naar uw site. Als u deze genegeerd heeft of zelfs AdWords niet hebt durven te proberen te gebruiken tot vóór nu, let dan nu op. We hebben een serie artikelen gemaakt over hoe te beginnen met AdWords, wat is uitgebreid met een aantal praktijkvoorbeelden. Wij laten u zien hoe bedrijven hun winsten drastisch hebben laten stijgen dankzij het adverteren op Google. 


In het eerste deel van deze gids over AdWords, zullen wij u begeleiden bij het opzetten van uw campagne. Gelieve aandachtig te lezen, omdat het kiezen van bepaalde opties uw campagne kan voorzien van geweldige resultaten, terwijl anderen ervoor kunnen zorgen dat deze dalen. Er zijn slechts vier stappen, vier beslissingen die u kunt een grote som geld kunnen besparen.

1. Aan de slag – Instellen van uw account in AdWords

Nadat u zich heeft aangemeld bij Google AdWords, moet u uw e-mailadres, wachtwoord,tijdzone en valuta instellen. Nadat u klaar bent met dit, bent u klaar om uw campagne op te bouwen.

TIP: Zet zorgvuldig de valuta en tijdzone, aangezien deze instelling niet kan worden veranderd naderhand.

2. Selecteer een netwerk op basis van uw doelstellingen

Log in op u account en klik op ‘Uw eerste campagne maken”. Benoem eerst uw campagne. Dan komt de eerste belangrijke beslissing: In welk netwerk moet ik adverteren? U kunt kiezen tussen gesponsorde links in Zoek- en Display partners in het Google Netwerk. Het Display Netwerk bestaat uit vele verschillende websites gericht op een overvloed aan onderwerpen, waar u uw banners en tekstadvertenties kunt weergegeven.

Display en Zoek

 

Advertenties in het zoeknetwerk bereiken geweldige prestaties omdat ze mensen aanspreken die het precieze product wensen te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Reisbureau’s richten zich op mensen die op zoek zijn naar hun volgende vakantie bestemming. Kappers, restaurants, fitness centra en scholen hebben de mogelijkheid om hun doelgroep te bereiken op het moment dat ze op zoek zijn en daarbij beslissingen nemen. Een goed voorbeeld is de volgende zoekopdracht: “London kapsalons”.“.

Search query

Display campagnes hebben hun eigen kenmerken. Voor wie is Display Netwerk campagne geschikt?

  • Het kan heel goed zijn voor webshops die kleding en modieuze accessoires verkopen. Visuele reclame overtuigt meer dan tekst.

  • Het Display Netwerk is ook handig voor bedrijven die met hun merk of product bekendheid willen bouwen. Zij verwachten geen directe reactie op de advertentie (zoals klikken op de banner en de latere aankoop of registratie). Voorbeelden hiervan zijn mobiele netwerk operators.
  • Het Display Netwerk kan ook een goede gelegenheid zijn om een nieuw product te promoten op de markt. Nieuwe producten in de opstartfase worden niet gezocht. Daarom moet je mensen weten te bereiken op een andere manier.

TIP: Als u wilt adverteren in beide netwerken, creeër dan een speciale campagne voor elk. AdWords biedt de kans om, onder andere, de basisvoorzieningen of alle systeemfuncties te gebruiken. Het selecteren van “Alle functies” zal zeker van pas komen.

3. Spreek de juiste mensen aan – kies de locatie en taal

In de volgende stap, moet u de locatie van uw klanten kiezen en ook welke taal ze spreken, m.a.w. de taal van de browser.

locatie zoeken google adwords

Stop en denk na over waar uw klanten zijn. Welke situaties kunnen er ontstaan?

  • Lokale campagne

Focus op een stad of region. Een voorbeeld van een lokaal bedrijf werd eerder al een kapsalon, fitnesscentrum of garage genoemd. Toen we begonnen met onze campagne voor onze klant Pilar uit Spanje, die een allergie kliniek in Valencia heeft, hebben we de campagne alleen maar gericht op Valencia (de stad, niet de provincie). Zoekopdrachten van één stad met zeer nauw omschreven zoekwoorden zijn er niet veel. Er was een dagelijkse groei van slechts een paar bezoeken, maar ze was tevreden met het resultaat. Deze bezoeken brengen nieuwe klanten tegen lage kosten.

  • Eén land als doelgroep nemen

De meeste online winkels bieden landelijke verzendkosten. Bijvoorbeeld, stel het grondgebied in voor de “Verenigde Staten”.

  • Een internationale campagne

Hotels en andere accommodatie faciliteiten zijn goede voorbeelden voor deze optie. Eén van onze klanten, Vítor, herbergt luxe hotels in Portugal. Klanten kwamen rechtstreeks uit Portugal, maar het waren er niet veel. Noord-Europeanen reisden meestal naar de stad. Dus hebben we een campagne opgezet voor Noorwegen, Denemarken en Zweden (de campagne was in het Engels).

  • Een Lokale campagne met een internationale doelgroep

Dit laatste juweeltje kan nuttig zijn voor buitenlanders. Laten we het voorbeeld nemen van een school die “Tsjechisch voor buitenlanders” wil adverteren. De campagne zal lokaal zijn, gericht op één stad, maar met meerdere talen. Je dient mensen te bereiken die Engels spreken, Spaans, Portugees, enz.

Local campaign with international targeting

TIP: Bij het instellen van de taal, altijd de juiste keuze van de lokale taal plus Engels. Veel mensen hebben browserinstellingen in het Engels en ze anders niet uw advertentie zien.

4. Het instellen van CPC en het Budget (Cost-per-Click)

Nu komen we bij de gevoelige kwestie van geld. In deze sectie kunt u kiezen hoeveel u wilt betalen per klik en hoeveel u per dag wilt investeren in reclame. Wij adviseren minimale hulp in het begin door het systeem de biedingen zelf te laten bepalen en in te stellen. Schakel over naar de geavanceerde instellingen. Selecteer de tweede optie, “Adwords zal mijn biedingen instellen…“

TIP: Zorg ervoor dat u de maximale kosten per klik aangeeft die u niet wilt dat u niet wilt overschrijden. Houd uw kosten in de gaten en onder controle.

biedopties voor Adwords

Een groot voordeel van AdWords is de kans om een budget in te stellen die aan uw behoeften voldoen. U kunt zelfs beginnen met slechts $ 2 per dag. Natuurlijk, hangt het bedrag af van uw doelen. Bijvoorbeeld, een timmerman kan aan een taak werken voor een week, maar misschien ook twee weken. Integendeel, een winkel met een groot assortiment van producten zal elke dag een aantal verkopen doen. Daarom zal de begroting hoger moeten zijn.

TIP: Begin met een kleiner budget. Wacht hoe de champagne zich zal gedragen en optimaliseer wanneer dat nodig is. Vervolgens verhoogt u geleidelijk het budget.

Alles is nu ingesteld. Nu bent u klaar voor om uw advertenties te maken en uw lijst met zoekwoorden samen te stellen! U zult zien hoe u dit kunt doen in het volgende deel van onze serie, die van de week vrijgegeven wordt.

 

Heeft u hulp nodig bij uw AdWords-campagne? Vraag het ons in onderstaande comments!

Online advertising