4 Stappen om uw Zoektermen en Positie in Google te Checken

how to find your position in search engines (image source: Flickr)Altijd al willen weten voor welke zoekwoorden je verschijnt in de zoekresulaten alsook op welke positie je verschijnt? Dan heb je zeker geprobeerd om voor diverse SEO tools te betalen. Als u trefwoorden invoert, zullen deze tools, na lang wachten, het resultaat in de zoekmachines weergeven. Maar wist u dat Google een hele lijst zoektermen van uw bezoekers kan samenstellen die zij gebruiken? Vanuit dit, krijgt u ook de positie te zien waar uw website wordt weergegeven, geheel gratis! Als u wilt weten hoe u dit kunt doen, open dan een nieuw tabblad en blijf lezen!

Om voluit te kunnen profiteren van de volgende stap-voor-stap instructies, dient u eerst een account bij Google Analytics en uw site te verifieren in Webmaster Tools.

Waarom?

De connectie van beide instrumenten is nodigt om achteraf uw statistieken uit te breiden met waardevolle gegevens; de positie in zoekmachines voor specifieke zoekwoorden. Zonder deze koppeling, kan dit cijfer alleen maar gezien worden in de Webmaster Tools.

Hoe kan ik Google Analytics koppelen aan Webmaster Tools

1. Meld u aan bij uw GA-account, selecteer standaard profiel (bijvoorbeeld, de naam van mijn website is www.mycompany-online.webnode.com). Klik op het linkermenu in Verkeersbronnen >> Zoekmachineoptimalisatie >> Zoekopdrachten. De pagina waarin u de instellingen kunt doen voor Webmaster Tools Data Sharing zal worden geopend.

How to enable Webmaster Tools

2. Als u zich aanmeldt bij Google Analytics en Webmaster Tools onder één account, zullen uw gegevens automatisch ingevuld worden. Scroll naar beneden (naar de onderkant van de pagina) en klik op “Bewerken”.

How to set Webmaster Tools

3. Kies een site van Webmaster Tools die u wilt verbinden met uw GA account. Klik op “Opslaan” en dan “Site toevoegen aan Webmaster Tools” en bevestig dit nogmaals door de nieuwe site toe te voegen aan uw GA account.

How to enable Webmaster Tools data

4. Het koppelen van de twee accounts is voltooid. Klik op “Toepassen”.

Waar vindt u de informatie over zoekwoorden en de gemiddelde positie in de zoekmachines

Waar vindt u de informatie over zoekwoorden en de gemiddelde positie in de zoekmachines
In Google Analytics, klikt u nogmaals op het tabblad Rapporten in het menu en vervolgens links, zoals bescheven in stap 1, op Verkeersbronnen >> Zoekmachineoptimalisatie >> Zoekopdrachten, waar u de trefwoorden kunt vinden, het aantal vertoningen, klikken, gemiddelde positie en de verhouding van klikken en indrukken (CTR).

Where to find information about keywords.

U heeft grote aantallen, maar hoe vergelijkt u deze?

Dus, zoals u zich wellicht kunt herinneren uit Deel 1 van Google Analytics, kunt u twee perioden in de kalender vergelijken in de rechterbovenhoek, bijvoorbeeld per maand. Als u besluit om een artikel te optimaliseren met keyword research tools, dan kunt u dit vervolgens eenvoudig controleren om te zien of de positie in de zoekmachine toe-of afneemt.

How to compare periods in Google Analytics

U kunt ook een verandering in het aantal bezoeken zien in elke cel in het linkermenu via Inhoud >>Site Inhoud >>Alle pagina’s. Op basis van deze informatie, bent u in staat om te beoordelen of de wijziging geschikt was of niet.

Persoonlijk adviseer ik u de wijzigingen die u heeft gemaakt rechtstreeks in Google Analytics toe te voegen. U heeft misschien de kleine, neerwaartse pijl onder de grafiek gezien. Klik hierop om dit te openen. Dit zal een venster openen waarin u aantekeningen kunt maken. Zorg ervoor dat u eraan gewend raakt om uw annotaties te plaatsen elke keer dat u uw website optimaliseert. In de toekomst zult u het werk dat u geïnvesteerd heeft waarderen.

How to add annotations in Google Analytics

U heeft nu geleerd hoe u de positie van zoekwoorden in de zoekresultaten kunt detecteren. Het is genoeg als u gewoon vasthoudt aan de principes van goede optimalisatie en de helft van de strijd is gewonnen.

Wilt u meer praktische tips over website optimalisatie hebben? Stuur ons een link naar uw site en bespreek het met onze profs!