Hoe maak je een website voor kleine bedrijven of freelancers stap voor stap uitgelegd

Hoe maak je een website voor kleine bedrijven of freelancers stap voor stap

Inhoud

Wat kan een website voor uw bedrijf doen?

Een website is het zichtbare gezicht van uw bedrijf. Zelfs voor fysieke bedrijven, zonder een website, verliest u de kans om “op te duiken” wanneer iemand online op zoek is naar het product of de dienst die u aanbiedt. Uw klant kan u ook aanbevelen aan een vriend die u meteen online checkt. Als u geen website heeft of een onprofessionele website, kunt u deze potentiële klant verliezen.

Desondanks heeft een groot aantal freelancers en kleine bedrijven nog steeds geen website. Volgens cijfers van Eurostat hebben 3 op de 10 bedrijven met meer dan 10 werknemers geen website. Voor micro-ondernemingen met minder dan 10 werknemers ligt dit aantal nog hoger.

Tot voor kort had je veel tijd of geld nodig om een website voor je bedrijf te maken. Je moest kiezen tussen het uitbesteden van een ontwerper of tijd doorbrengen op internet forums om te leren wat er nodig is om zelf een website te maken.

Vandaag de dag zijn er websitebouwers die het mogelijk maken om snel en met een minimale investering een zakelijke website te hebben. In deze stap-voor-stap gids, zullen wij u de meest efficiënte manier tonen om uw bedrijfswebsite te maken met Webnode.

Waarom heeft u een bedrijfswebsite nodig?

Elke website bestaat uit 3 elementen. Hosting, een domeinnaam en een content manager. Daarnaast kunt u ook uw eigen e-mailaccount aanmaken.

  • Hosting: De webserver waarop de bestanden worden geplaatst waaruit uw website is opgebouwd.

  • Domeinnaam: De naam van uw website. Hiermee kunnen bezoekers gemakkelijk de server vinden waar uw website zich bevindt. (Bijvoorbeeld www.mijnbedrijfswebsite.nl)

  • Content Management System: Dit is een hulpmiddel om uw web te ontwerpen en uw inhoud te uploaden

  • Professionele e-mail: Hiermee kunt u uw domeinnaam in het e-mailadres laten opnemen in plaats van Gmail of andere soortgelijke diensten. (Bijvoorbeeld info@mijnbedrijfswebsite.nl)

Gewoonlijk moet elk van deze elementen afzonderlijk worden gecontracteerd. Een van de redenen waarom Webnode het proces van het creëren van uw website vereenvoudigt, is dat het alles op een plaats bevat.

Bovendien kunt u er zeker van zijn dat de drie elementen compatibel met elkaar zijn en dat er geen voorkennis nodig is om ze te configureren. Aangezien er niets hoeft te worden geïnstalleerd, hebt u alleen een webbrowser nodig om de website van uw bedrijf te maken en bij te werken.

Hoeveel kost een website?

De kosten van een website kunnen sterk variëren, afhankelijk van de kenmerken van de website en de manier waarop u besluit de website te maken.

Ten eerste zijn de hosting en het domein vaste kosten die u jaarlijks betaalt:

  • U kunt domeinen vinden tussen €10-€15 per jaar. Als u een domein met een speciale extensie wilt (bijv. .consulting, .contractors, .tech) kan het duurder zijn.

  • De prijzen van de hosting variëren naargelang de kenmerken. Voor een kleine bedrijfswebsite, kan het tussen de €60-€90 per jaar.

Het inhuren van iemand om uw website te maken is meestal een eenmalige betaling. Voor een kleine website zonder online winkel, zijn de kosten meestal:

  • Uniek Design: Een 100% uniek ontwerp kan tussen de $1500 en $3000 kosten. Afhankelijk van het aantal uren van de ontwerper.

  • Aangepast design: Als u geen uniek ontwerp nodig hebt, kunt u een voor gedefinieerd sjabloon kopen en een ontwerper vragen om het aan uw smaak aan te passen. De kosten van ontwerp en aanpassing kunnen tussen de $700 en $1200 liggen.

  • Inhoud (foto’s en tekst): Afhankelijk van de hoeveelheid inhoud, kan een kleine website met 5 hoofdpagina’s tegen $60 per uur ongeveer $500 kosten.

Als u een website editor zoals Webnode gebruikt, heeft u alleen vaste kosten. De prijsklasse ligt tussen de $70 en $235. De hogere optie biedt functies zoals meerdere talen of gebruikersregistratie.

Samengevat kost een eenvoudige professionele website met 5 hoofdpagina’s gemiddeld $1037 met aangepast ontwerp en $2337 als u een uniek ontwerp wilt. Met een website editor, zijn de gemiddelde kosten 150$ per jaar. Ongeveer 86% minder.

U kunt ook iemand inhuren om uw website te maken met behulp van een websitebouwer. In dit geval, kunt u het beste van twee werelden hebben. Een professioneel ontwerp gemaakt met Webnode en professionele inhoud (foto’s en afbeeldingen) tegen een lagere kostprijs dan iemand inhuren om uw website vanaf nul te maken.

Is het mogelijk om gratis een website voor mijn bedrijf te maken?

Sommige online websitebouwers bieden de mogelijkheid om gratis websites te maken. U kunt de editor gebruiken en uw site gratis publiceren. Dit is ook het geval bij Webnode.

Aangezien hosting en de domeinnaam echter kosten voor deze bedrijven met zich meebrengen, wordt uw website gehost met ruimtebeperkingen en met een gedeelde domeinnaam. Bijvoorbeeld www.mijnbedrijfswebsite.webnode.nl

Een professionele website hebben zonder domeinnaam geeft een wat onprofessioneel imago. Denk er eens over na. Waarom zou iemand wedden op uw bedrijf als u het zelf niet eens doet? Met Webnode, kunt u uw eigen domeinnaam gebruiken vanaf $3.95 per maand.

Een eigen domeinnaam is ook goed voor uw positie in de zoekresultaten. U hoeft zich geen zorgen te maken dat iemand anders uw bedrijfsnaam eerder krijgt dan u. Voor elk bedrijf is het een minimale maar zeer belangrijke investering.

Stap 1: Verwachtingen en doelstellingen

Neem, voordat u de verschillende hulpmiddelen op het internet gaat uitproberen, een paar minuten de tijd om over de volgende punten na te denken, dat zal u later veel tijd besparen.

Wat hoopt u met uw website te bereiken?

Wat is het doel van uw website? Over het algemeen zijn er 3 scenario’s:

  1. Mijn fysieke bedrijf ondersteunen met een online aanwezigheid voor het geval mijn klanten naar mij op zoek zijn op het internet.

  2. Krijg nieuwe klanten die op zoek zijn naar producten of diensten die u aanbiedt.

  3. Producten of diensten verkopen op het internet.

Kiest u voor het eerste punt, dan zal het hoofddoel van uw website bestaan uit het tonen van uw bedrijfsinformatie (openingsuren, locatie, contactgegevens…) en misschien een kleine presentatie van uw producten.

Als u nieuwe klanten wilt krijgen, zal het doel van uw website promotie zijn. U heeft een goede presentatie nodig van wat u kunt en contactformulieren om vragen van potentiële klanten te kunnen krijgen.

Tot slot, om online te verkopen heeft u een systeem nodig om betalingen te ontvangen en bestellingen te beheren. De productpagina’s zullen zeer belangrijk zijn voor het uiteindelijke doel.

Het is belangrijk om de juiste verwachtingen te hebben. >Het goede nieuws is dat u uw website kunt aanpassen naarmate uw doelstellingen veranderen. U kunt beginnen met een basiswebsite en vervolgens een blog of meer pagina’s toevoegen om specifieke diensten te promoten. U kunt ook een winkel toevoegen om uw producten online te verkopen.

Stap 2: Basisplanning

Hoe meer tijd u besteedt aan planning, hoe meer tijd u later zult besparen.

Zodra u het hoofddoel van uw website hebt bepaald, wordt het veel gemakkelijker om te weten waar u aandacht aan moet besteden en hoe u de structuur van uw website moet organiseren.

Algemene structuur

Neem papier en potlood en teken de algemene structuur van uw website. Het hoeft niet al te gedetailleerd te zijn.

Om een duidelijker beeld te krijgen, kunt u de websites van uw concurrenten bezoeken en op zoek gaan naar gemeenschappelijke elementen. Denk je dat iets beter kan? Dit is uw kans om het te verbeteren op uw eigen website.

De ideale structuur van uw website zou er ongeveer zo uit moeten zien:

structuur van uw website

De structuur volgt een duidelijke hiërarchie van de startpagina tot de meest specifieke pagina’s. Sommige pagina’s van uw website, zoals de contactpagina, zullen geen sub pagina’s nodig hebben. Volg deze tips bij het plannen van de structuur van uw website

  • Verminder het aantal keer klikken dat nodig is om de belangrijkste delen van uw website te bereiken. Als vuistregel geldt dat het mogelijk moet zijn om alle pagina’s van uw site in minder dan 3 klikken te bereiken.

  • Houd het aantal hoofdpagina’s onder de 7. Als u subcategorieën nodig hebt, breng dan het aantal binnen elke categorie in evenwicht.

  • – Hoe eenvoudiger, hoe beter. Het is gemakkelijker om naar beneden te scrollen dan te zoeken in een ingewikkeld menu. Als je sub-sub-categorieën gaat toevoegen, heb je het waarschijnlijk te ingewikkeld gemaakt.

Hoofdpagina’s

Zodra de structuur duidelijk is, kunt u ook plannen hoe u de inhoud op de belangrijkste pagina’s van uw site plaatst. U hoeft niet al te gedetailleerd te zijn; titels, afbeeldingen en tekstgedeelten zijn meer dan genoeg.

  • Elke pagina moet slechts één doel hebben, alle elementen op de pagina moeten erop gericht zijn de bezoekers dit doel te laten bereiken.

  • Zet de belangrijkste dingen bovenaan elke pagina.

  • Als u wilt dat de bezoeker iets doet op die pagina (een formulier invullen, op een knop klikken, iets kopen…) moet u zowel aan het begin als aan het eind van de pagina een “oproep tot actie” plaatsen.

Stap 3: Design

De tijd is gekomen om met het online-instrument te gaan werken.

Bezoek het Webnode portaal en klik op start. Nadat u uw referenties heeft ingevuld, zal u een reeks van voor gedefinieerde sjablonen zien die u kan gebruiken om uw website te bouwen. Zoek naar degene die vergelijkbaar zijn met uw tekeningen. U kunt filteren op categorie en zoeken naar sjablonen gemaakt voor uw vakgebied.

Maak je geen zorgen als er niet een exact sjabloon is die je wilt of als je bedrijfscategorie ontbreekt. Alle elementen van elk sjabloon kunnen worden aangepast om de door u gewenste structuur en uitstraling te bereiken.

Een van de voordelen van het gebruik van sjablonen voor uw bedrijfswebsite is dat ze zijn gemaakt door professionele ontwerpers. Het is professionele knowhow waar u niet voor hoeft te betalen. U kunt gewoon uw inhoud invoeren en vertrouwen op het ontwerp en de bruikbaarheid van de website. Op deze manier heeft u in een middag een volledig functionele website klaar.

Wilt u de website aanpassen aan het imago van uw merk? Geen probleem, de volgende tips zullen u helpen om een professioneel resultaat te bereiken:

  • Minder is meer: Een eenvoudig ontwerp werkt beter. Door het aantal elementen op de pagina te beperken, is het gemakkelijker om de aandacht van de bezoeker te richten op waar die het belangrijkst is. Vooral op de pagina’s waar u wilt dat de bezoeker een actie uitvoert (een formulier invullen, lid worden van uw mailinglijst, een aankoop doen…

  • Visuele hiërarchie: Als alle elementen van een pagina hetzelfde visuele gewicht hebben, zal het moeilijk zijn om de aandacht van de gebruiker te leiden. De belangrijkste elementen moeten meer opvallen (groter zijn, bovenaan de pagina staan, meer contrast hebben met de achtergrond van de pagina …)

  • Tekstkleur en lettertype: Wees voorzichtig met het lettertype en de kleur van je teksten. Ze moeten goed leesbaar zijn en voldoende contrast hebben met de achtergrond van de pagina.

  • “Boven de vouw”: Dit is het gebied dat op het scherm verschijnt zonder dat je hoeft te scrollen. Als u wilt dat uw bezoekers iets zien, zorg er dan voor dat u het in dit gebied plaatst. De meeste bezoekers scrollen niet naar de onderkant van elke pagina. Houd dit in gedachten bij het maken van uw website.

  • Visuele hulpmiddelen: U kunt kleine aanwijzingen gebruiken om de aandacht te vestigen op “oproep tot actie”, formulieren of knoppen. Pijlen of foto’s van mensen die kijken naar waar u wilt dat uw bezoekers kijken, werken heel goed.

Stap 4: Inhoud en Multimedia

Zodra u een sjabloon hebt gekozen is het tijd om uw inhoud toe te voegen. Dit is het belangrijkste onderdeel van elke website omdat het bezoekers aantrekt en ervoor zorgt dat ze op uw website blijven. Uw website ranking is ook gebaseerd op uw inhoud voor een groot deel.

In de eerste stap van dit artikel heeft u besloten wat het doel van uw website is. Afhankelijk van uw keuze, moet u nu de nadruk leggen op verschillende onderdelen.

  • Als uw doel is om informatie te geven aan uw huidige klanten, zal het belangrijkste zijn contactinformatie, een kleine presentatie van uw producten/diensten en misschien een reserveringsformulier.

  • Als u nieuwe klanten wilt krijgen, moet uw inhoud gericht zijn op promotie. Leg op een overtuigende manier uit wat u doet en waarom u beter bent dan uw concurrentie. De presentatie van uw producten en diensten zal het belangrijkste onderdeel van uw website zijn.

  • Om online producten te verkopen moet u speciale aandacht besteden aan productpagina’s. Vergeet niet om vertrouwen op te bouwen met reviews van tevreden klanten.

Schrijfstijl

Lezen op het internet is niet hetzelfde als het lezen van een boek. Mensen werpen eerder een snelle blik op de inhoud en scheren erdoorheen om de belangrijkste of interessantste delen te vinden. Dit dwingt ons om een beetje anders te schrijven.

Net als bij het ontwerp geldt: hoe simpeler, hoe beter. Gebruik korte woorden en zinnen. Vermijd te lange alinea’s die de lezer kunnen overweldigen.

Spreek de lezer rechtstreeks aan in plaats van onpersoonlijke zinnen te gebruiken. Markeer belangrijke ideeën met behulp van verschillende tekstformaten, zoals vet of cursief.

Afbeeldingen

Omdat internetverbindingen sneller zijn dan ooit, is de hoeveelheid tekst op webpagina’s verminderd en wordt er meer gebruik gemaakt van foto’s en video’s.

Kies de afbeeldingen voor uw website zorgvuldig. Als u het zich kunt veroorloven, gebruik dan professionele foto’s. Afbeeldingen van slechte kwaliteit schaden de indruk van uw bedrijf.

Als alternatief kunt u op zoek gaan naar afbeeldingen van goede kwaliteit in beeldbanken. Webnode websitebouwer bevat een grote collectie van foto’s die u gratis kunt gebruiken op uw website. Als u stockafbeeldingen gebruikt, vermijd die welke gebruikt worden op vele andere pagina’s en een valse indruk geven.

Een goede gewoonte is om foto’s van uw team op de contactpagina te zetten. Dit maakt uw bedrijf meer benaderbaar en echt.

Video

Video is een geweldige manier om een product of dienst te presenteren. Net als foto’s heeft het een bepaalde kwaliteit nodig om een goede indruk achter te laten.

De plaatsing van uw video is ook belangrijk. Als het een korte video is die uw bedrijf of product presenteert, plaats hem dan bovenaan de pagina. Langere video’s met extra informatie kunnen beter onderaan de pagina worden geplaatst.

U kunt een video op de achtergrond van een pagina plaatsen. Dit kan een grote impact hebben als het goed gedaan wordt. Als je een video als achtergrond wilt gebruiken, kies dan een video van goede kwaliteit die geschikt is voor herhalingen (gelijk begin en einde).

Wettelijke aspecten

Sinds mei 2018 is het noodzakelijk om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit betekent in feite dat u uw bezoekers toestemming moet vragen om hun gegevens op te slaan wanneer zij uw website bezoeken of een formulier invullen.

Webnode laat u toe om dit te doen door het plaatsen van een cookie-balk en een toestemmingsveld op uw formulieren. Als het nodig is, kunt u andere oplossingen van derden implementeren door middel van widgets (kleine stukjes code die u kunt toevoegen aan uw website om specifieke functies te hebben)

Vergeet niet om andere juridische teksten zoals verkoopsvoorwaarden bij uw bedrijfsgegevens te voegen. Behalve dat het een vereiste is, helpt alleen al de aanwezigheid van deze pagina’s om vertrouwen op te bouwen bij uw bezoekers.

Neem contact op met uw advocaat voor meer details over de informatie die u in deze juridische pagina’s moet opnemen.

Stap 5: Promotie

Als uw doel is om nieuwe klanten te krijgen of online te verkopen, is uw werk nog maar net begonnen. U zult uw website moeten promoten.

  • In het algemeen zijn er 2 manieren om een website te promoten om bezoekers geïnteresseerd te krijgen in uw producten/diensten. PPC (Pay per click) of SEO (Zoekmachine optimalisatie).

  • PPC: Plaats uw website bij de betaalde resultaten van Google of Bing wanneer bezoekers zoeken naar uw product/dienst.

  • SEO: Creëer de inhoud over de onderwerpen waar uw klanten naar op zoek zijn en bied later uw producten aan.

Deze twee manieren sluiten elkaar niet uit. Terwijl PPC onmiddellijk resultaat geeft, kost SEO tijd. Als u een budget heeft, is het raadzaam om te beginnen met een PPC-campagne terwijl u werkt aan de SEO van uw website. Op deze manier kunt u bezoekers naar uw website brengen vanaf het begin.

Als u een PPC-campagne start, gebruik dan de pagina’s van uw site die gericht zijn op uw doel (een potentiële klant contact met u laten opnemen of iets laten kopen). U kunt ook specifieke pagina’s maken voor uw PPC-campagne die niet beschikbaar hoeven te zijn in het menu van uw website.

Om bezoekers te krijgen via SEO, moet u kwalitatieve inhoud creëren. De beste manier is om een blog op uw website te plaatsen en regelmatig te schrijven. Met Webnode, kunt u op elk moment een blog toevoegen aan uw website.

Het plan is om de vragen te beantwoorden die uw potentiële klanten kunnen hebben, zodat ze uw bedrijf al kennen wanneer ze kopen. Een bedrijf dat tuingereedschap verkoopt, kan bijvoorbeeld een blog maken met tips over het onderhouden van tuinen of het kiezen van een grasmaaier.

Hoewel het onderhouden van een blog een zekere inzet vereist, is het een bron van gratis bezoek die u niet mag missen. Leer meer over het optimaliseren van uw website in de SEO-gids.

Heeft u meer vragen over hoe u een professionele website kunt maken? Webnode ‘s ontwerp en marketing experts zullen u helpen het op te lossen.